söndag 13 mars 2011

Vändbara tvåfärgade mönster


Karin Sundberg, Helsingborg.

Jag har som nybliven pensionär fått tid att utveckla mina kunskaper i stickning, min gamla favorithobby. Det har jag gjort med hjälp av kurser på Handarbetes Vänners skola och på Estetiska avdelningen vid Linköpings universitet. Mitt intresse för tvåfärgade och vändbara stickmönster startade som ett kreativt projekt under Linköpingskursen ”Skapande arbetets metoder”. Det är jätteroligt att sticka och det är lika roligt att gå kurs!

Karin kommer hålla två hedagskurser.


Heldagskurs: Sticka vändbara tvåfärgade mönster!
Under kursen får du prova på att sticka olika vändbara mönster i två färger. Stickningen får alltså två rätsidor! Mönstren åstadkommer man med räta, aviga och lyfta maskor och man stickar med bara en färg i taget. Ändå blir resultatet både dekorativt och användbart! Det tar litet extra tid att göra eftersom det rör sig om varianter på dubbelstickning. Men allt behöver ju inte gå så fort!

Den här typen av gamla stickmönster har kommit i skymundan - mest kanske därför att de oftast brukade användas till grytlappar. Och grytlappar har väl länge känts ganska ute. Men mönstren kan användas till väskor, pulsvärmare, pannband, halsdukar, barnfiltar och mycket annat dekorativt och praktiskt. Dessutom kommer nog grytlappen tillbaka igen, nu när den nya hobby-hemmafrun bakar cup cakes och andra läckerheter.

På kursen visar jag en hel del exempel på hur jag har använt de tvåfärgade och vändbara mönstren, för att ge dig inspiration. Du får också med dig ett litet häfte med stickbeskrivningar om du vill fortsätta hemma.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar